Sabtu, 6 Mac 2010

sedarlah anda dari tidur yang nyenyak

kita telah diberikan terlalu banyak anugerah daripada-Nya
kita menikmati kemanisannya di dunia ini
kita membina bangunan dengan ketinggian dan saiz yang berbeza
dan kita rasa kepuasannya apabila bangunan itu siap dibina

kita beli dan terus beli, kita tidak boleh berhenti daripa membeli
kita memberi sumbangan kepada mereka yang miskin kerana
kita tidak tahan melihat rintihan dan tangisan mereka
kita rasa kita sudah menjalankan tanggungjawab kita dengan bersedekah
tetapi, hakikatnya kita hanya menipu diri kita sendiri

saya berjalan dengan menundukkan kepala dengan malunya di tempat saya
saya berjalan dengan menundukkan kepala dengan rendahnya di negara saya
ya sungguh senang menyalahkan orang barat dengan segalanya
apabila hakikatnya adalah salah kita sendiri

kita telah diberitahu apa yang nak dibeli dan kita membelinya di luar negara seperti london, paris dan banyak lagi tempat yang terkenal
kita menunjukkan sifat kita apabila kita melihat barang mahal di kedai mereka
ya kita berasa sungguh puas hati, kita rasakan yang duit kita memberikan kuasa kepada kita dan kita lupa untuk mengajar anak-anak kita tentang sejarah negara tersebut ...
apa yang teleh mereka lakukan terhadap negara-negara Islam
kita sudah tidak mempunyai banyak masa lagi apabila kita
kita sungguh sibuk untuk memuaskan hati kita

saya berasa malu dan berjalan sambil menundukkan kepala saya
saya berasa malu dengan sikap mereka...
kita seolah-olah telah hilang jiwa dan raga
dan diri kita merasakan kosong dan sejuk disamping rumah yang bahang
untuk memenuhi kepuasan hati kita dan kita membeli kereta yang besar dan mewah untuk memberi kepuasan hati kita

wahai saudara dan saudari
sekarang tibalah masa untuk mengubah diri kita
bukalah mata anda...jangan dibuangkan perkara yang baik sejauh-jauhnya
sebelum hari mendatang...dan disana....
tiada tempat lagi untuk anda lari dan menyembunyikan diri
sekarang tanyalah diri anda kerana Allah S.W.T sedang melihat anda...